Sabíeu que llegir en veu alta 15 minuts cada dia, entre els 0 i els 12 anys, equival a un curs escolar més? Aquesta pràctica potencia la comprensió lectora, millora la capacitat d’escolta i, alhora, enforteix els vincles entre els qui la realitzen. Són algunes de les evidències amb les quals la Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (CCAPAC) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) impulsen la campanya conjunta ‘A casa, llegim en veu alta’.
Aquesta iniciativa vol reforçar la competència lectora dels infants, tal com van explicar les dues entitats promotores en una roda de premsa divendres 15 de setembre a l’escola Vedruna Àngels. “Llegir a casa és una activitat que estem abandonant”, va alertar Mar Pla, presidenta de la CCAPAC.
En el marc de la presentació, Maria Gajas, professora de llengua i literatura i cap d’estudis de Secundària a l’escola Vedruna Àngels, va recordar que “la lectura en veu alta és màgica” i va subratllar la necessitat “d’associar la lectura amb benestar”, tal com treballen en el seu centre educatiu.
La professora també va explicar els principals beneficis d’aquest hàbit. Entre d’altres, llegir en veu alta ajuda a millorar la capacitat d’escolta, regala estones de qualitat entre els adults i els seus infants i joves, i crea oportunitats de diàleg entre uns i altres. Per aquests motius la campanya s’ha articulat com una acció conjunta família-escola.
Per posar fil a l’agulla, podeu recuperar el webinar Famílies que llegim en veu alta, emès en directe dimecres 4 d’octubre. Maria Gajas hi va compartir diverses estratègies senzilles i efectives en aquesta formació organitzada per FEAC (Família Escola Acció Compartida) en el marc de la campanya:
Maria Gajas també és la responsable del nou programa de Biblioteca Escolar i Promoció lectora que aquest curs 2023-2024 han iniciat la xarxa d’escoles Vedruna de Catalunya. Llicenciada en Humanitats, Gajas ha estudiat el màster de Biblioteca Escolar i promoció de la lectura i és mediadora de literatura infantil i juvenil; dinamitza clubs de lectura i fa assessoraments i formacions en el camp de la LIJ.