El projecte Mirades ha estat un èxit de participació, de creativitat i de compromís. Les escoles Vedruna han assolit aquest 2021-2022 la primera de les tres etapes que s’han proposat per educar la mirada amb el cor. Aquest curs han treballat les ‘Mirades amb sentit’. Un projecte pastoral que ha portat tota la comunitat educativa a incorporar una nova manera de mirar cap a un mateix i la pròpia interioritat, cap a les persones que els envolten i cap al món.
Aquest treball pedagògic i comunitari ha estat possible gràcies a la feina ingent dels docents i a la complicitat dels infants, dels joves i les famílies. I ha tingut com a fil conductor el pas de la sensibilització al compromís. S’ha realitzat així un apadrinament col·lectiu, que ha vinculat les 36 escoles Vedruna de Catalunya amb 36 realitats diferents d’arreu del món. Cada escola ha tingut un infant com a referència: un rostre concret que ha fet d’ambaixador dels projectes solidaris als que s’ha donat suport.
La comunitat educativa ha pres consciència de què vol dir viure en un camp de refugiats a l’Iraq, de com garantir l’alimentació en un poble de Mèxic després que una inundació s’ho hagi endut tot, o de la feina de reinserció social de menors que han patit conflictes amb la llei a la República Centreafricana. 36 mirades i 36 històries que enllacen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible amb què Vedruna fa temps que treballa.
Descobrir el propi jo i saber mirar en positiu
Des de Vedruna consideren que “en cada etapa de la vida és important saber-se mirar a un mateix” i que “en la descoberta del ‘jo’ és clau saber mirar en positiu”. Per això el primer trimestre les 36 escoles de la xarxa s’han centrat en la ‘Mirada interior’.
Amb els infants de 0 a 6 anys, les escoles han recopilat contes d’arreu del món en format de vídeo. És la proposta ‘Expliquem-nos contes’ queda reflectida en aquest mapa interactiu:
Sota aquest mateix projecte, per a Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, infants i joves han preparat una mostra literària. En aquest cas, la iniciativa ha servit per promoure l’autoconeixement de l’alumnat:
Valorar la diversitat com una riquesa
La ‘Mirada interior’ els ha portat, el segon trimestre, a fer també una ‘Mirada cap als altres’, que s’ha visualitzat amb la realització del projecte artístic Rostres. Aquesta petita creació ha estat “una manera de fixar-se en l’altre, d’observar-lo i descobrir-lo”. I per tant, de descentrar-se d’un mateix. Amb el treball acurat que s’ha realitzat a totes les escoles, s’hi llegeix l’esforç de mirar l’altre, de reconèixer les semblances i de valorar la diversitat com una riquesa.
Podeu consultar la selecció dels millors treballs en aquest mapa:
Compromís, implicació i aliances
Per treballar la mirada a l’entorn, al tercer trimestre s’ha partit del concepte d’aldea global. “La recerca d’interioritat i l’obertura a l’altre són dos passos previs imprescindibles per determinar com volem estar en el món i com ens posicionem davant del món”, apunta el projecte Mirades. D’acord amb l’estil educatiu Vedruna, això vol dir formar per al compromís i implicació, i teixir aliances amb altres agents a favor d’una causa comuna.
Cada escola ha planificat i realitzat una acció solidària. Des de curses, mercats, caminades i àpats, tallers i sortejos solidaris; passant per concerts, gimcanes, festivals artístics, fires; recollides de residus abandonats en entorns naturals o plantació i manteniment d’horts. Són algunes del centenar d’iniciatives que les escoles han imaginat i dut a la pràctica per aquest projecte compartit. Unes accions que els han portat a establir vincles en tota mena d’escenaris amb un objectiu: “Construir junts un món millor, més just, més net, més sostenible”.
Consulteu aquí el mapa d’accions solidàries: