En un moment de debat social sobre el model educatiu, experts en disfuncions del neurodesenvolupament demanen major col·laboració de tot el sistema per a la detecció precoç dels trastorns de l’aprenentatge. Un element clau, asseguren, per millorar el rendiment acadèmic i reduir el fracàs escolar. Així ho han explicitat en el marc de la Jornada sobre trastorns del neurodesenvolupament i l’èxit escolar, celebrada aquest dissabte al matí a Vic. Més de tres-centes persones s’han aplegat a l’escola Vedruna Escorial en aquesta trobada de caràcter divulgatiu convocada per la Fundació Vedruna Catalunya Educació amb la col·laboració de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.
Famílies, docents, equips de psicopedagogia i equips directius de les escoles Vedruna hi han participat com a públic. I una desena de professionals sanitaris, del món de la neurologia i la psicologia pediàtrica, han descrit els principals trastorns del neurodesenvolupament, com són la dislèxia i el trastorn del llenguatge, la discalcúlia, el trastorn d’espectre autista o les altes capacitats. Les diverses ponències han aportat elements per facilitar la comprensió d’aquesta realitat a casa i a l’aula, i per millorar-ne l’acompanyament. També s’han facilitat eines per reflexionar sobre el benestar i l’aprenentatge en l’entorn escolar des de la perspectiva de la sociologia.
La necessitat de caminar junts: escola, família, professionals i recerca
Els ponents han coincidit en la importància del diàleg entre famílies, escola, professionals sanitaris i el món de la recerca per procurar el benestar d’infants i joves i garantir que tinguin una escolarització reeixida. Justament, les sessions temàtiques han estat introduïdes pel testimoni de diverses famílies que han viscut aquesta realitat a casa. Des de les primeres sospites, passant pel diagnòstic, les pors i l’acceptació, el treball conjunt amb els especialistes i el diàleg i l’acompanyament permanent de l’escola per a compartir pautes i criteris d’actuació, així com la satisfacció de veure el creixement personal i acadèmic de cada fill. Podeu recuperar tots els testimonis des d’aquesta llista de reproducció.
“Som, decididament, escoles obertes i inclusives, acollim alumnes diferents, amb capacitats i aptituds diverses”, ha recordat Montserrat Espinalt, presidenta de la fundació que agrupa les 37 escoles Vedruna de Catalunya. En la benvinguda ha descrit l’Itinerari Psicopedagògic que comparteixen com a xarxa i n’ha explicat l’objectiu: “Volem acompanyar el creixement personal adaptant-nos a les capacitats i a les possibilitats de cadascú”. L’itinerari inclou actuacions vinculades a la detecció precoç, proves de capacitats i acadèmiques; activitats de tècniques d’estudi i de cohesió de grup i també orientació professional dels alumnes.
En l’obertura de la jornada, la directora de Serveis Territorials d’Educació de la Catalunya Central, Gemma Boix, ha demanat “un canvi de mirada”, així com la complicitat dels docents a l’hora de garantir la implementació del decret d’inclusió. I ha encoratjat la institució Vedruna a continuar la feina endegada en la detecció precoç dels trastorns d’aprenentatge: “Vedruna són centres de referència en aquesta tasca”, ha afirmat.
Ja fa més de deu anys que la Fundació Vedruna Catalunya Educació va signar un conveni de col·laboració amb l’Hospital Sant Joan de Déu per avançar el diagnòstic d’aquests trastorns d’aprenentatge en edats primerenques. Les escoles Vedruna han incorporat el cribratge a segon curs d’Educació Primària amb el programa Mind Escoles i més recentment han creat conjuntament unes eines de cribratge per a l’etapa d’Educació Infantil. Això ha permès dotar els mestres d’un major coneixement dels seus alumnes i adaptar de seguida la forma de treballar a l’aula. Aquestes pràctiques, a llarg termini, milloren el rendiment acadèmic dels alumnes, redueixen les taxes d’abandonament i de fracàs escolar i comenten l’autoestima d’infants i joves.
Així ho han explicat l’equip que lidera el programa Mind Escoles de l’Hospital Sant Joan de Déu. El psiquiatra Miquel Casas i la psicòloga Rosa Bosch han defensat la necessitat de fer recerca a les escoles, tal com han pogut implementar en aliança amb les escoles Vedruna. I han recordat que un de cada cinc infants té algun trastorn del neurodesenvolupament: un factor de risc que cal abordar amb polítiques educatives encaminades a una major detecció i diagnòstic.
En aquest sentit, l’experiència de Vedruna és pionera a Catalunya. Casas ha posat també com a exemple positiu el cas de França, on la detecció precoç ja ha esdevingut, recentment, una política d’Estat. A casa nostra, també s’està estenent en altres àmbits i institucions. Així ho ha apuntat la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic. Elisabet Franquesa ha descrit la necessitat d’universalitzar aquestes eines i ha explicat com ja les estan implementant en aquesta ciutat gràcies a la col·laboració de Sant Joan de Déu.
Les escoles Vedruna convoquen cada any una trobada per a les famílies de les seves escoles i s’hi reuneixen representats de les juntes de les AMPA i AFA, així com membres dels equips directius dels centres. Enguany, s’ha dedicat als trastorns del neurodesenvolupament i ha comptat amb el suport de l’Editorial Text del Grup Enciclopèdia.
Trobareu més fotografies de la jornada en aquest àlbum i totes les ponències en vídeo a continuació: