Truca’ns: 93 302 79 79
Search
Close this search box.
La fundació

Vedruna Catalunya Educació

Promoguda per la congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna, la Fundació Vedruna Catalunya Educació neix el 2006, en el Manso Escorial de Vic, la casa on va viure Joaquima de Vedruna. La nova entitat té per objectiu aportar a la societat una estructura educativa de qualitat, oberta i justa. Per això treballa per afavorir l’accés a l’educació, a la cultura i a la formació d’infants i joves, de manera especial als més necessitats, des del respecte a la persona.

La fundació

El camí cap a la Fundació

El 26 de febrer de 1826 Joaquima de Vedruna inicia a Vic la història de les escoles Vedruna. La seva figura continua inspirant el nostre estil educatiu: som escoles cristianes i ens mou la fidelitat creativa. Arrelades en aquesta tradició pedagògica de prop de dos-cents anys, vetllem per una renovació pedagògica amb sentit, que respongui als reptes de cada lloc i de cada moment.

Reprodueix vídeo
Vedruna Catalunya

Creu de Sant Jordi de la Generalitat

El 2011 la congregació de les germanes Carmelites de la Caritat Vedruna va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat “per la destacada tasca que realitzen a Catalunya, singularment en el sector educatiu”.

Vedruna Catalunya

Història de la fundació

L’escola Vedruna, iniciada per Joaquima el 26 de febrer de 1826 a Vic.

1783
Naixement de Joaquima de Vedruna
1826
Fundació de la Congregació de Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna
1831
Fundació Vedruna Cardona
1845
Fundació Vedruna Arbúcies
1846
Fundació Vedruna Balaguer
1852
Fundació Vedruna Malgrat
1854
Fundació Vedruna Carme Sabadell
1854
Fundació Vedruna Puigcerdà
1854
Fundació Vedruna Manresa
1854
Fundació Vedruna Bellpuig
1856
Fundació Vedruna Vall Terrassa
1856
Fundació Vedruna Manlleu
1857
Fundació Vedruna Berga
1858
Fundació Vedruna Sallent
1859
Fundació Vedruna Palafrugell
1859
Fundació Vedruna Centelles
1860
Fundació Vedruna Ripoll
1862
Fundació Vedruna Tàrrega
1862
Fundació Vedruna Santa Coloma de Queralt
1862
Fundació Vedruna Gràcia Barcelona
1863
Fundació Vedruna Escorial Vic
1864
Fundació Vedruna Valls
1864
Fundació Vedruna Sant Sadurní d’Anoia
1868
Fundació Vedruna Artés
1874
Fundació Vedruna Tona
1875
Fundació Vedruna Àngels Barcelona
1879
Fundació Vedruna Tordera
1880
Fundació Vedruna Mollerussa
1881
Fundació Vedruna Vilafranca del Penedès
1882
Fundació Vedruna Sant Boi de Llobregat
1883
Fundació Vedruna Palamós
1886
Fundació Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer (Cambrils)
1906
Fundació Vedruna Girona
1909
Fundació Vedruna L’Espluga de Francolí
1917
Fundació Vedruna Sagrat Cor Tarragona
1928
Fundació Vedruna Immaculada Barcelona
1956
Fundació Joaquima Vedruna Terrassa
1957
Fundació Vedruna Immaculada Sabadell
2016
Constitució Fundació Vedruna Catalunya Educació
La fundació

El compromís d’educar a l’estil Vedruna

En la Carta Fundacional (Vic, 2016) s’explicita la voluntat educativa de formar persones a partir d’una visió cristiana de la vida i del món. I s’adquireix el compromís d’educar a partir del Projecte Educatiu Vedruna, aplicant el carisma i el tarannà de Joaquima de Vedruna.

En els Estatuts s’estableixen les finalitats i la forma de govern de la Fundació Vedruna Catalunya Educació i de les escoles que en formen part.

Vedruna Catalunya

Patronat

És l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació. Correspon al patronat complir les finalitats fundacionals i té la responsabilitat d’establir criteris generals d’actuació. El Patronat està compost per 11 membres amb un origen geogràfic divers i són persones relacionades en l’àmbit educatiu, social i econòmic del país.
En formen part: Narcís Vives, la germana Maria Busquets (secretària), Jordi Espona, Mar Callau, Salvador Vaquer, la germana Montserrat Espinalt (presidenta), la germana Imma Bonada, M. Alba Amado, Rosa Estruch, Albert Romaguera i Antoni Serrat (vicepresident).

PROVÍNCIA VEDRUNA EUROPA EXPOSA:

Que,
Joaquima de Vedruna (1783-1854), esposa, mare i educadora, i per sobre de tot dona cristiana convençuda, va fundar l’any 1826 la Congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat, amb la finalitat específica de posar-se al servei dels infants i de les noies, mancades, en el seu temps, d’atenció sanitària i educativa.

La Congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat, seguint els passos de Joaquima, entén, avui, la seva missió educativa dins del marc evangelitzador de l’Església, cooperant amb la societat per afavorir el creixement humà de la persona, tot fomentant la fraternitat i la solidaritat com a instruments per col·laborar en la construcció d’un món més just i més humà.

De manera concreta, la Congregació porta a terme la seva missió en el marc d’una escola cristiana potenciadora del diàleg fe-cultura i vida. En aquest sentit, es compromet a fer que l’escola esdevingui un espai educatiu obert a tothom, i de manera especial als més desafavorits i necessitats. Vol educar des dels valors de l’Evangeli, amb un diàleg obert amb altres realitats culturals i tradicions religioses, creant comunitats educatives on els infants i els joves s’eduquin en un clima escolar positiu i motivador. L’objectiu és educar amb la vida i per a la vida, procurant donar testimoni a partir de la persona de Jesús i aplicant la p edagogia de l’amor, tal com Joaquima la va saber aplicar al llarg de la seva vida i la va transmetre a les germanes.

La Congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat opta per una educació que sigui generadora de processos, capaços de reconèixer la dignitat de la persona, com a ésser habitat per Déu. A la vegada, opta per una educació que fomenti la consciència crítica, la solidaritat i el compromís amb la justícia social i on el respecte i la cura per a la vida siguin les respostes als desafiaments del nostre món.

El Carisma, l’estil educatiu Vedruna, vol posar el seu accent educatiu en les relacions interpersonals, com a punt de trobada. Vol educar des de les relacions humanes, en un marc de família, fomentant la convivència entre iguals, de manera cordial i pacífica, promovent l’obertura cap a Déu i cap a la humanitat.

Des de fa anys, la Congregació ha fet camí cap a la missió compartida amb els mestres i educadors de les escoles. La voluntat de la Congregació és créixer en aquesta acció compartida donant continuïtat i futur a la tasca educativa que es fa a cada escola.

Des d’aquesta plena convicció, la Congregació promou i constitueix la Fundació Vedruna Catalunya Educació que –tal com s’expressa en els seus Estatuts–, desenvoluparà la seva tasca educativa a partir de l’esperit de l’Evangeli, la doctrina de l’Església catòlica i el Carisma educatiu Vedruna.

La corresponsabilitat entre educadors seglars i germanes demana a ambdues parts el compromís de garantir la finalitat evangelitzadora de la Fundació, un compromís pel present i pel futur. Per això, els processos de discerniment i la presa de decisions seran sempre processos i compromisos compartits.

Aquesta Fundació es constitueix, doncs, amb una doble finalitat: d’una banda, com el marc jurídic per donar resposta a les finalitats fins ara expressades i, de l’altra, amb la voluntat explícita que assumeixi la titularitat, la direcció i la gestió de les escoles que, avui, eduquen segons el carisma Vedruna dins l’àmbit territorial de la Província Vedruna d’Europa. Aquesta Fundació resta oberta a altres possibles escoles que s’hi vulguin integrar en el futur o a noves escoles que es vulguin promoure.

La Fundació, que ara es constitueix i es promou des de la Congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat, es projecta cap al futur com a llavor de vida i vol aportar a la societat, actual i futura, una estructura educativa oberta i justa, no discriminatòria, que afavoreixi l’accés a l’educació, a la cultura i a la formació dels infants i dels joves, de manera especial als més necessitats, educant sempre des del respecte a la persona. Així mateix, treballarà per oferir els recursos necessaris per a la renovació pedagògica, adaptant-se, amb fidelitat creativa, a la intuïció educativa de Joaquima de Vedruna, que avui es concreta en la Proposta Educativa Vedruna.

Avui, l’educació a partir de l’estil educatiu Vedruna pretén educar, des de la consciència que som comunitats que aprenem constantment, els infants i els joves del nostre temps perquè aprenguin a viure en societats fraternals, solidàries, lliures, responsables, creatives, justes, participatives i plurals.

Complint, doncs, amb les finalitats exposades, la Congregació de Germanes Carmelites de la Caritat, Província Vedruna d’Europa, ratifica la constitució d’aquesta figura jurídica, per tal de garantir la continuïtat dels Centres Educatius Vedruna.

Vic, 2016

ESTATUTS
FUNDACIÓ VEDRUNA CATALUNYA EDUCACIÓ
CAPÍTOL I. CONSTITUCIÓ DE LA FUNDACIÓ

Article 1. Denominació, naturalesa, àmbit i domicili
1. La Fundació VEDRUNA CATALUNYA EDUCACIÓ (en endavant, la Fundació) és una fundació privada de naturalesa civil, que té afectada de manera duradora el seu patrimoni a la realització de les finalitats d’interès general que es detallen en aquests Estatuts. També s’utilitzarà la denominació de VEDRUNA CATALUNYA EDUCACIÓ per a referir-se a l’esmentada Fundació.
2. La Fundació desenvolupa principalment les seves activitats en l’àmbit territorial de Catalunya, sense excloure la resta de l’Estat Espanyol així com l’àmbit internacional.
3. La Fundació té el seu domicili social a Vic, carrer Bisbe Torras i Bages 7-9. El Patronat podrà acordar el canvi de domicili d’acord amb les disposicions legals aplicables. Així mateix, per al millor acompliment de les finalitats de la Fundació, podrà acordar l’establiment de delegacions.

Article 2. Durada.
La Fundació es constitueix amb una durada indefinida.

Article 3. Règim jurídic.
1. La Fundació adquireix personalitat jurídica civil i plena capacitat d’obrar per la seva inscripció en el Registre de Fundacions.
2. La Fundació s’erigeix per voluntat de l’Entitat Fundadora, la Congregació de Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna, manifestada en la carta fundacional i els presents Estatuts, per les disposicions que en interpretació i desenvolupament dels mateixos estableixi el Patronat i, en tot cas, pel codi civil de Catalunya en la part que regula les Fundacions i les altres disposicions legals vigents en cada moment.

CAPÍTOL II. FINALITATS FUNDACIONALS I ACTIVITATS

Article 4. Finalitats.
1. La Fundació té com a finalitat:
a. Oferir un servei d’educació integral en centres docents, dirigit als membres de les seves comunitats educatives (professors, alumnes i personal no docent), basat en una concepció cristiana de la persona, de la vida i del món, seguint una tradició pedagògica iniciada per Joaquima de Vedruna i donant continuïtat a la trajectòria educativa portada a terme per la Congregació de Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna, i assumint-ne el seu caràcter propi.
b. Compensar les desigualtats en l’accés a l’educació, la cultura i la formació.
c. Oferir formació inicial i permanent del professorat i personal no docent de centres
educatius i també a altres professionals relacionats amb l’educació.
2. Per complir la seva finalitat, la Fundació podrà assumir la titularitat, creació, direcció, administració i gestió de centres docents, formatius o educatius de qualsevol nivell, etapa, grau, modalitat i especialitat, d’educació reglada i no reglada i, en relació al mateixos, realitzar qualsevol acció per a la seva continuïtat i millora en tant que assumeixin i apliquin el Caràcter Propi expressat en la Proposta Educativa Vedruna, posant en pràctica el seu estil educatiu i el compliment de les normes aprovades pel Patronat.
3. El caràcter propi dels Centres educatius que pertanyin a la titularitat de la Fundació disposaran d’una clàusula explícita de la seva identitat religiosa catòlica.
D’acord amb la seva identitat, s’impartirà en els Centres de forma regular els ensenyaments de religió catòlica; s’oferirà la possibilitat de rebre un acompanyament en el procés de creixement humano-cristià mitjançant un servei institucionalitzat; es disposarà d’una capella o lloc adient per a la celebració d’actes religiosos; i s’afavoriran els plans que potenciïn la pastoral escolar i el desenvolupament humano-cristià.
4. Addicionalment, la Fundació podrà col·laborar amb activitats formatives i d’educació en països on la entitat fundadora desenvolupi activitats socials i de pastoral amb els mateixos finalitats que s’han exposat en els apartats anteriors i així mateix, el suport de qualsevol ordre que s’hagi de prestar a les persones vinculades a l’entitat fundadora, sigui de forma directa o indirecta i en els àmbits propis de salut i d’atenció social.

Article 5. Activitats
Per al compliment de les seves finalitats, la Fundació realitzarà i promourà les següents activitats:
a. El desenvolupament d’activitats educatives-pastorals relacionades amb el coneixement i vivència de la identitat cristiana.
b. Prestació d’activitats i serveis relacionats amb el centres i les seves comunitats educatives.
c. Culturals, esportives, educatives i formatives.
d. La concessió d’ajudes a l’alumnat, a les tasques docents, educatives, culturals i formatives en els seus centres escolars, i a la formació permanent dels membres de la comunitat educativa.
e. Aquelles altres que determini el Patronat de conformitat amb les finalitats de la Fundació.

Article 6. Desenvolupament de les finalitats
El desenvolupament de les finalitats de la Fundació es podrà efectuar de les següents maneres;
a. Per la Fundació directament, en instal·lacions pròpies o alienes.
b. Creant o cooperant amb la creació d’altres entitats de naturalesa associativa, fundacional o societària, d’acord amb el que preveu la legislació vigent.
c. Participant o col·laborant en el desenvolupament de les activitats d’altres entitats, organismes, institucions o persones de qualsevol classe, físiques i jurídiques, que d’alguna manera puguin servir a les finalitats perseguides per la Fundació, d’acord amb el que preveu la legislació vigent

Article 7. Acords de col·laboració
1. La Fundació establirà relacions de col·laboració amb les institucions que participin del Carisma Educatiu Vedruna, especialment amb les que disposin de titularitat de centres educatius, amb les quals s’articularan mecanismes estables de coordinació per tal d’enfortir el citat Carisma.
2. Per al millor acompliment de les seves finalitats, la Fundació podrà realitzar acords de col·laboració i establir aliances amb altres fundacions o entitats que puguin ajudar en el desenvolupament de les finalitats fundacionals.

Article 8. Regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos al compliment de les finalitats fundacionals
1. Les rendes i altre ingressos anuals que obtingui l’entitat s’han de destinar al compliment de les finalitats fundacionals en els límits establerts per la legislació vigent.
2. La Fundació pot realitzar tot tipus d’activitat econòmica, actes, contractes, operacions i negocis lícits, sense més restriccions que les imposades per la legislació aplicable.

Article 9. Beneficiaris.
1. La Fundació dirigirà les seves activitats al major sector de la població possible, interessat en l’orientació i característiques de les activitats que promogui, i principalment a les comunitats educatives dels centres, quedant oberta a totes les persones que vulguin participar en el seu projecte educatiu sempre que respectin les finalitats de l’entitat, el seu estil educatiu i ideari i les normes de funcionament aprovades pel Patronat.
2. Poden ser beneficiaris de la Fundació aquelles persones que estiguin compreses en les seves finalitats o qualsevol altre que el Patronat pugui determinar amb caràcter discrecional, de manera que ningú pugui al·legar, ni individualment ni col·lectivament, davant la Fundació cap dret d’ús i gaudi dels beneficis o ajudes que la Fundació confereixi, ni imposar la seva atribució a persones determinades.
3. L’elecció dels beneficiaris s’efectuarà pel Patronat amb criteris objectiu d’imparcialitat i no discriminació per raó de sexe, creença, raça, procedència social i/o discapacitat.
4. A fi de ser fidel al compromís eclesial i carismàtic d’opció pels pobres, la Fundació ha d’adoptar les mesures necessàries per a crear en els seus centres una igualtat d’oportunitats real.

Article 10. Publicitat d’activitats
1. La Fundació donarà informació suficient de les seves activitats i de les finalitats que persegueix amb aquestes perquè siguin coneguts pels seus eventuals beneficiaris i altres interessats.

CAPÍTOL III . EL GOVERN DE LA FUNDACIÓ

Article 11. Naturalesa del Patronat
1. El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació. Tindrà i executarà les facultats que li corresponen amb subjecció al que disposa l’ordenament jurídic i en els presents Estatuts.
2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, mantenint plenament el seu rendiment i utilitat.

Article 12. Composició
1. Estarà constituït per un mínim de 7 i un màxim de 11 patrons .
2. Podran ser membres del Patronat, les persones físiques que tinguin plena capacitat d’obrar i no estiguin inhabilitades per a l’exercici de càrrecs públics, ni es trobin participant en cap causa d’incompatibilitat i mostrin afinitat amb les finalitats de la Fundació.

Article 13. Regles per a la designació i substitució dels seus membres
1. Els patrons han de ser nomenats per l’Entitat Fundadora per a un període de quatre anys, renovables successivament. Per tal d’evitar que es produeixi el cessament simultani de tots els patrons, la renovació es realitzarà per meitats.
2. Els patrons que cessin en el seu càrrec amb anterioritat al termini per al qual van ser nomenats seran substituïts d’acord amb el procediment utilitzat en el seu nomenament. El mandat del substitut finalitzarà en el termini en què hagués conclòs el mandat del substituït.
3. Els patrons hauran d’acceptar els seus càrrecs en la forma que preveu la legislació vigent i la seva acceptació es notificarà formalment al Protectorat i s’inscriurà en el Registre de Fundacions.

Article 14. Característiques del càrrec de Patró
1. Els patrons exerceixen els seus càrrecs gratuïtament, si bé tenen dret a la bestreta i reemborsament de les despeses degudament justificades en l’exercici del seu càrrec, sense que les quantitats percebudes per aquest concepte puguin excedir dels límits que preveu la normativa de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques per a ser considerades dietes exceptuades de gravamen.
2. Els patrons poden establir una relació laboral o professional retribuïda amb la Fundació, sempre que s’articuli mitjançant un contracte que determini clarament les tasques laborals o professionals que es retribueixen, i previ acord del Patronat i emissió de la corresponent declaració responsable davant el Protectorat. Aquestes tasques laborals o professionals retribuïdes han de ser diferents de les tasques i funcions que són pròpies del càrrec de patró. El nombre de patrons amb relació laboral o professional amb la Fundació ha de ser inferior al nombre de patrons previst perquè el Patronat es consideri vàlidament constituït. En tot cas, es regirà pel què estableixi la legislació vigent.
3. En cap cas, els patrons podran participar en els resultats econòmics de la Fundació, ni per si mateixos, ni a través de persona o entitat interposada.
4. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a l’ordenament o als presents Estatuts, o pels realitzats sense la diligència amb què han d’ocupar el càrrec.
5. Quedaran exempts de responsabilitat els patrons que es trobin en algun dels supòsits previstos a l’apartat 6 de l’article 332-11 de la Llei 4/2008.

Article 15. Cessament i suspensió dels patrons
Els patrons cessen per les causes següents:
a. Mort o declaració de mort, així com per extinció de la persona jurídica.
b. Incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d’acord amb el que estableix la Llei.
c. Cessament en el càrrec per raó del qual van ser nomenats membres del Patronat.
d. Sentència judicial ferma que estimi l’acció de responsabilitat per danys a la Fundació o que decreti la remoció del càrrec.
e. Transcurs del termini de sis mesos des de l’atorgament de l’escriptura pública fundacional sense haver instat la inscripció en el Registre de Fundacions.
f. Transcurs del període del seu mandat si van ser nomenats per un determinat temps.
g. Renúncia, que podrà dur-se a terme per qualsevol dels mitjans i mitjançant els tràmits
previstos per a l’acceptació.
h. Cessament acordat per qui el va nomenar, amb base a una conducta indigna o contrària al
caràcter propi de la Fundació o per altres causes raonades. i. Aquelles altres causes que preveu la Llei

Article 16. Càrrecs específics del Patronat.
El Patronat comptarà amb un president, un vicepresident i un secretari. La resta dels patrons seran vocals.

Article 17. President
1. El president és nomenat per l’Entitat Fundadora, escoltats els patrons, per a un període de 4 anys, podent ser prorrogat per successius períodes.
2. Correspon al President del Patronat:
a. Vetllar pel compliment de les finalitats de la Fundació i per l’execució dels acords del Patronat
b. Tenir la representació legal de la Fundació.
c. Mantenir estretes relacions amb les institucions i autoritats eclesials i civils i amb l’Entitat
Fundadora.
d. Convocar, presidir i moderar els debats de les reunions del Patronat.
e. Visar les actes i els certificats que expedeixi la Fundació.
f. Exercir aquelles altres facultats que s’assenyalen en els presents Estatuts, que li delegui el
Patronat o que es determinin en el Reglament de Règim Intern.

Article 18. Vicepresident.
1. El Vicepresident és nomenat per l’Entitat Fundadora, escoltats els patrons, per a un període de 4 anys, podent ser prorrogat per successius períodes.
2. El Vicepresident col·labora amb el President en l’exercici de les seves funcions, exercita les facultats que aquest li delega i el substitueix en cas d’absència, malaltia o vacant.

Article 19. Secretari.
1. El Secretari és nomenat pel patronat, per majoria absoluta dels seus membres per un període de quatre anys, podent ser prorrogat per successius períodes. El Secretari podrà ser o no un membre de ple dret del patronat.
Correspon al secretari:
a. Aixecar l’acta de les reunions del Patronat que serà subscrita amb la seva signatura i el
vistiplau del president.
b. Certificar, amb el vist i plau del president, els acords del Patronat i, en la mateixa forma,
expedir altres certificats de la Fundació.
c. Mantenir actualitzats i custodiar els arxius i documents de la Fundació.
d. Vetllar per la legalitat dels acords del Patronat.
e. Vetllar pel compliment de les obligacions de la Fundació relacionades amb el Protectorat. f. Informar de les normatives, requisits… , segons la legislació vigent.
g. Aquelles altres que li delegui el Patronat o que s’estableixin en el seu nomenament.
El Patronat, per majoria absoluta dels seus membres, per a un període de quatre anys prorrogables, podrà nomenar un Vicesecretari (que podrà ser membre o no del Patronat) que substitueixi al secretari en casos d’absència, mort o incapacitat d’aquest.

Article 20. Competències del Patronat.
1. És competència del Patronat el govern, representació i administració de la Fundació, el que, amb caràcter merament enunciatiu i no limitatiu comporta l’exercici de les següents facultats:
a. Impulsar el compliment de les finalitats fundacionals.
b. Incorporar al Projecte Educatiu de la Fundació i dels seus Centres el caràcter propi i els
documents relatius al mateix emanats per l’entitat fundadora.
c. Promoure la creació i decidir l’adquisició de la titularitat, direcció o gestió de centres o
establiments d’ensenyament, educatius o formatius.
d. Aprovar el Reglament de Règim Interior de la Fundació i dels centres.
e. Aprovar la planificació estratègica de la Fundació.
f. Administrar els béns i drets de la Fundació.
g. Aprovar els objectius anuals i el pressupost anual de la Fundació i dels centres.
h. Aprovar els comptes anuals de la Fundació.
i. Nomenaricessar,sis’escau,alCoordinadordel’EquipdeGestióialsmembresdel’Equip de Gestió de la Fundació.
j. Nomenar i cessar el director general de cada centre, a proposta de l’Equip de Gestió.
k. Determinar les directius de funcionament de la Fundació i dels Centres en matèria de
pastoral, personal, oferta educativa, ensenyaments, instal·lacions i recursos, relacions
institucionals, imatge i gestió econòmica i documental.
l. Establir procediments per la valoració del funcionament de la Fundació i dels Centres, així
com el codi de conducta de tot el personal que presta serveis, tant a la Fundació com en
els seus Centres
m. Atorgar i revocar poders generals i especials.
n. Interpretar i desenvolupar, si s’escau, amb l’oportuna normativa complementària, els
Estatuts Fundacionals i adoptar acords sobre la modificació dels mateixos, sempre que resulti convenient als interessos de la Fundació i a la millor consecució de les seves finalitats, conforme allò que es disposa en els presents Estatuts.
o. Acordar l’obertura i tancament dels seus centres, oficines i delegacions.
1- El Patronat podrà delegar les seves facultats a un o més dels seus membres, tenint en compte que no es poden delegar les actuacions previstes en l’apartat 3 de l’article 332-1 de Codi Civil de Catalunya

Article 21. Obligacions del Patronat.
En la seva actuació, el Patronat haurà d’ajustar-se al que disposa la legislació vigent i a la voluntat de l’Entitat Fundadora manifestada en aquests Estatuts i en l’acta fundacional, interpretant i desenvolupant-la, si fos necessari.
Així, el Patronat vetllarà pel desenvolupament de les seves actuacions sota el caràcter propi Vedruna, seguint les directrius de la Proposta Educativa Vedruna i altres documents emanats per l’Entitat Fundadora, garantint que la Fundació no realitza cap actuació contrària a les esmentades directrius.

Article 22. Organització i funcionament del Patronat. Reunions i adopció d’acords
1. El Patronat es reunirà almenys tres vegades a l’any i tantes vegades com calgui per a la bona marxa de la Fundació. Amb caràcter extraordinari, es reunirà per iniciativa del President o d’almenys una quarta part dels membres del Patronat; en aquest últim cas, dins el termini de trenta dies des de la recepció de la iniciativa a la seu de la Fundació.
2. Llevat que una altra cosa s’expressi en la convocatòria, les reunions del Patronat se celebraran al domicili de la Fundació.
3. El Patronat es pot reunir per mitjà de multiconferència o d’altres mitjans de comunicació, sempre que quedi garantida la identificació dels assistents, la continuïtat de la comunicació, la possibilitat d’intervenir en les deliberacions i l’emissió del vot. En aquest cas, s’entendrà que la reunió se celebra al lloc on hi ha la persona que la presideix.
4. La convocatòria de les reunions és competència del president, que podrà encomanar al secretari que la cursi. Les convocatòries s’hauran d’efectuar amb almenys vuit dies d’antelació, llevat de casos d’urgència en els quals es pot reduir el termini a tres dies. El president pot convidar a participar en la reunió del Patronat, amb veu però sense vot, a les persones que estimi pertinent, amb vista a que el Patronat disposi de la millor informació per a l’adopció d’acords.
5. Els patrons, per malaltia, absència justificada o una altra causa greu, podran delegar per escrit a un altre patró la seva representació i el seu vot en les reunions del Patronat.
6. El Patronat quedarà vàlidament constituït amb la participació, en primera convocatòria, de la majoria absoluta dels patrons i en segona convocatòria, d’almenys el quaranta per cent dels mateixos. La segona convocatòria es presumeix feta mitja hora més tard de l’hora prevista per a la reunió. També seran vàlids els acords adoptats quan, tot i no precedint convocatòria, participin tots els membres del Patronat i aprovin per unanimitat la celebració de la reunió i l’ordre del dia de la mateixa.
7. El Patronat adoptarà els seus acords per majoria absoluta dels patrons assistents a la reunió. Els casos d’empat es resoldran en el sentit expressat pel vot del president.
8. Per a l’adopció dels següents acords es requereix l’aprovació de 2/3 parts del Patronat:
a. Modificació dels Estatuts.
b. Actes de disposició de béns que, en conjunt o individualment, tinguin un valor
superior al 20% de l’actiu de la Fundació que resulti del darrer balanç aprovat. c. Fusió, escissió o dissolució de la Fundació
9. El Patronat podrà adoptar acords, tot i no reunir-se, mitjançant l’emissió del vot per correspondència postal, comunicació telemàtica o qualsevol altre mitjà, sempre que quedin garantits els drets d’informació i de vot, que quedi constància de la recepció del vot i que es garanteixi l’autenticitat. S’entén que l’acord s’adopta al lloc del domicili de la Fundació i en la data de recepció del darrer dels vots vàlidament emesos. A aquests efectes, s’autoritza disposar del correu electrònic i d’altres dades personals dels patrons.
10. De les reunions del Patronat i dels acords adoptats sense celebració de reunió, el Secretari aixecarà l’oportuna acta en la qual, almenys, es reflectiran els extrems previstos en l’article 312-8 de la Llei 4/2008 del Codi Civil de Catalunya. L’acta serà aprovada en finalitzar la respectiva reunió o pels interventors designats pel Patronat o a l’inici de la següent reunió del Patronat. En qualsevol cas, els acords adoptats seran vàlids, executius i eficaços des de la seva aprovació, excepte els que siguin d’inscripció obligatòria, els quals seran executius des del moment que s’inscriguin.
11. El Patronat podrà constituir una Comissió Permanent, que estarà integrada pel President i dos patrons, i que tindrà les facultats que li delegui el Patronat. En cap cas, entre aquestes facultats es podran incloure les assenyalades com no delegables en l’article 20.2 dels presents Estatuts.
La durada del nomenament dels membres de la Comissió Permanent serà per un període de 4 anys, renovables, podent ser cessats en qualsevol moment per acord del Patronat. També cessaran en el moment que deixin de tenir la condició de patrons. La pròpia Comissió nomenarà el seu President i el seu Secretari, d’entre els seus membres. El President convocarà les reunions de la comissió almenys amb 3 dies naturals d’antelació respecte de la data prevista perquè tingui lloc, mitjançant comunicació escrita; per adoptar acords, hauran d’assistir com a mínim 2 membres. Els acords es prendran per majoria simple dels assistents.

Article 23. Conflicte d’interessos
1. Els Patrons no podran intervenir en la presa de decisions o adopció d’acords en els assumptes en què estiguin en conflicte d’interessos amb la Fundació i específicament, si poden resultar beneficiats de l’acord o decisió.
2. Els membres del Patronat han de comunicar a aquest qualsevol situació de conflicte, directe o indirecte, que tinguin amb la Fundació. Abans que el Patronat adopti un acord en el qual hi pugui haver conflicte entre un interès personal i l’interès de la Fundació, la persona afectada ha de presentar al Patronat informació rellevant i s’ha d’abstenir d’intervenir en la deliberació i votació.
3. S’equipara interès personal, als efectes d’apreciar l’existència d’un conflicte d’interessos, l’interès de les persones vinculades amb el patró que s’indiquen a l’apartat 3 de l’article 312.9 del Codi Civil de Catalunya.
4. Els patrons i les persones que s’equiparen d’acord amb l’article 312-9.3, Només poden realitzar operacions amb la fundació si queda suficientment acreditada la necessitat i la prevalença dels interessos de la Fundació sobre els particulars del patró o persona equiparada. Abansdeportaratermel’operació,elpatronathad’adoptarunadeclaració responsable que ha de ser presentada al Protectorat, juntament amb la documentació justificativa pertinent, d’acord amb el que disposa l’article 332-13.

CAPÍTOL IV. REGULACIÓ D’ALTRES ÒRGANS. COMPOSICIÓ I FUNCIONS

Article 24. Coordinador de l’Equip de Gestió i Equip de Gestió
1. El Patronat nomenarà un Coordinador de l’Equip de Gestió i un Equip de Gestió amb les facultats de direcció de la gestió ordinària i si s’escau, les facultats representatives que li encomani o que s’estableixin en el Reglament de Règim Interior. En cap cas, entre aquestes facultats es podran incloure les assenyalades com a no delegables en l’article 20.2 dels presents Estatuts.
2. El Coordinador de l’Equip de Gestió és el nexe d’unió entre el Patronat i l’Equip de Gestió,
i el principal responsable executiu de les directrius emanades del Patronat de la Fundació.
3. L’Equip de Gestió és un òrgan col·legiat, que sota la dependència i autoritat del Patronat, administra els béns fundacionals i coordina la gestió dels Centres educatius que formen part de la Fundació.
4. L’Equip de Gestió, del qual en formarà part el Coordinador de l’Equip, tindrà un nombre de membres no inferior a quatre ni superior a set. Per a l’adopció d’acords, es requerirà la participació de, almenys, la meitat dels seus membres, i el vot favorable de la majoria simple dels presents. El Reglament de Règim Interior de l’entitat podrà disposar un quòrum i una majoria per a l’adopció d’acords més qualificats que els anteriorment anunciats.
El nomenament del Equip de Gestió serà per un període de 4 anys, renovables, podent ser cessats en qualsevol moment per acord del Patronat. El Patronat nomenarà el coordinador, que actuarà com a President, i el Secretari de l’equip de gestió, entre els membres d’aquest òrgan. El Coordinador convocarà les reunions de l’Equip de Gestió, almenys amb tres dies naturals d’antelació a la realització de la reunió, mitjançant comunicació escrita. La resta de l’organització, competències i funcionament de l’Equip de Gestió s’establiran en el citat Reglament de Règim Interior.
5. El Coordinador de l’Equip de Gestió i els membres de l’Equip de Gestió, que no podran ser Patrons de la Fundació, assistiran a totes o part de les reunions del Patronat, amb veu però sense vot, quan siguin convocats, havent-se d’absentar quan s’hagi de procedir a votar.

CAPÍTOL V. RÈGIM ECONÒMIC

Article 25. Patrimoni
El Patrimoni de la Fundació està integrat:
a. Per la dotació inicial que consta en la Carta Fundacional.
b. Així mateix, formaran part de la dotació dels béns i drets que s’afecten pel Patronat amb
caràcter permanent a les finalitats fundacionals quan la vinculació estigui continguda en
una declaració de voluntat expressa.
c. La resta del patrimoni de la Fundació no tindrà caràcter de dotació, encara que estigui
afecte al desenvolupament de les finalitats fundacionals.
d. El Patronat promourà, sota la seva responsabilitat, la inscripció a nom de la Fundació dels
béns i drets que integren el seu patrimoni, en els registres públics corresponents.
Els actes de disposició dels béns que integren la dotació i els destinats al compliment de les finalitats fundacionals, així cm l’alienació o gravamen de béns immobles, establiments mercantils o béns mobles es regiran pel que estableix l’article 333.1 del codi civil de Catalunya.

Article 26. Rendes i ingressos
Entre d’altres, qualsevol admesos en Dret, els ingressos de la Fundació poden provenir de:
a. Els rendiments del patrimoni propi.
b. El producte de la venda de les accions, obligacions i altres títols-valors, inclosos els drets
de subscripció d’accions que la Fundació no s’exerceixi.
c. Les subvencions, donacions, herències i llegats.
d. Les quantitats que pugui percebre la Fundació pels seus serveis i activitats.
e. Els mitjans financers que la Fundació pugui obtenir de qualsevol ens públic o privat.
f. Els fons que es puguin reunir i que puguin ser destinats al compliment de les finalitats de la
Fundació.
g. Qualsevol altre recurs que la Fundació pugui procurar com a titular del seu patrimoni, com
ara drets de propietat intel·lectual o industrial o altres semblants.

Article 27. Regles per a l’aplicació dels recursos al compliment del fi fundacional.
1. La Fundació destinarà al compliment de les seves finalitats, almenys el 70% de les rendes i de la resta d’ingressos nets anuals que obtingui, en la forma prevista legalment.
2. La resta de les rendes i ingressos s’aplicarà al compliment diferit de les finalitats de la Fundació, a l’increment de la dotació o dels fons propis i a reserves. El Patronat ha d’aprovar les formes d’aplicació d’aquest romanent.
3. El termini per al compliment del que assenyala el present article serà el comprès entre l’inici de l’exercici en què s’hagin obtingut les respectives rendes i ingressos i els quatre anys següents al tancament de l’exercici.

Article 28. Comptes anuals
1. L’exercici econòmic de la Fundació coincidirà amb l’any escolar, tancant-se el 31 d’agost.
2. La comptabilitat de la Fundació reflectirà de manera fidel, ordenada i exacta la situació econòmica i patrimonial de la Fundació i s’acomodarà a les normes que, si s’escau, li siguin d’aplicació. La comptabilitat permetrà un seguiment cronològic de les operacions realitzades.
3. La Fundació portarà, almenys, un Llibre Diari i un Llibre d’Inventaris i Comptes Anuals.
4. Anualment, en el termini establert a l’efecte per la legislació vigent, el Patronat aprovarà els comptes anuals de la Fundació que comprendran, almenys, el balanç, el compte de resultats, l’estat de canvis en el patrimoni net, l’estat de fluxos d’efectiu i la memòria, formant una unitat. En la memòria s’especificaran els ingressos i despeses de l’exercici, de manera que es puguin identificar per categories i per projectes, així com, si és el cas, el percentatge de participació que la Fundació mantingui en entitats mercantils, i la resta d’extrems exigits a la normativa aplicable d’acord amb l’article 333-8 del Codi Civil de Catalunya.
5. La Fundació sotmetrà a auditoria externa els comptes anuals, almenys, en els supòsits previstos en la Llei.

Article 29. Rendició de comptes i pla d’actuació
La Fundació retrà comptes al protectorat mitjançant la remissió, al mateix, dels comptes anuals aprovats pel Patronat, en el termini que, a aquest efecte, determini la legislació vigent.

CAPÍTOL VI. MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS

Article 30. Modificació dels Estatuts
1. El Patronat pot acordar la modificació dels Estatuts de la Fundació sempre que resulti convenient a l’interès de la mateixa i amb l’aprovació de l’Entitat Fundadora.
2. Per a l’acord de modificació d’estatuts serà necessari un quòrum de votació favorable d’almenys dues terceres parts dels membres del Patronat.
3. La reunió serà convocada amb constància d’aquest punt en l’ordre del dia i amb trasllat de la proposta de modificació, juntament amb la convocatòria. Per a la seva efectivitat, requerirà l’aprovació de l’Entitat Fundadora.
4. La modificació o nova redacció dels Estatuts s’ha de comunicar al Protectorat, el qual també l’haurà d’aprovar.

CAPÍTOL VII. FUSIÓ I EXTINCIÓ DE LA FUNDACIÓ

Article 31. Fusió.
1. El Patronat de la Fundació podrà acordar la seva fusió amb una altra o altres fundacions. 2. La fusió es podrà produir intervenint la Fundació en qualitat d’entitat absorbent, entitat
absorbida o per integració de dues o més entitats en una nova i pot ser total o d’una part
de l’activitat o àmbit territorial de la Fundació.
3. L’acord de fusió exigirà el vot favorable d’almenys dues terceres parts dels membres del
Patronat en reunió convocada de forma ordinària, amb constància de l’esmentat punt en l’ordre del dia i trasllat a la convocatòria de la proposta i condicions de la fusió. Per a la seva efectivitat, requerirà l’aprovació de l’Entitat Fundadora i del Protectorat

Article 32. Extinció
1. El Patronat pot acordar l’extinció de la Fundació quan consideri complerta la finalitat fundacional o sigui impossible la seva realització. En tot cas, la Fundació s’extingirà per qualsevol altra causa que estableixen les lleis.
2. L’acord del Patronat exigirà el vot favorable d’almenys dues terceres parts dels membres del Patronat en reunió convocada de forma ordinària, amb constància de l’esmentat punt en l’ordre del dia i haurà de ser ratificat pel Protectorat. Per a la seva efectivitat, requerirà l’aprovació de l’Entitat Fundadora.

Article 33. Liquidació i destinació dels béns de la Fundació
1. L’extinció de la Fundació, excepte, si s’escau, en el supòsit de fusió, determinarà l’obertura del procediment de liquidació, que es realitzarà pel Patronat sota el control del Protectorat.
2. Liquidats tots els deutes existents, els béns i drets resultants de la liquidació es destinaran íntegrament, amb l’autorització prèvia del Protectorat, a alguna fundació o una altra entitat sense finalitat de lucre amb unes finalitats similars als de la Fundació, sempre i quan es tracti d’una entitat considerada com entitat beneficiària del mecenatge als efectes previstos als articles 16 a 25, ambdós inclosos, de la Llei 49/2002, i que, a la vegada, tinguin afectats els seus béns, fins i tot en el supòsit de dissolució, a la consecució d’aquelles finalitats, amb preferència per a entitat o entitats que tinguin com a finalitat la promoció de l’educació catòlica amb el carisma educatiu de l’Entitat Fundadora.

CAPÍTOL VIII. L’ENTITAT FUNDADORA

Article 34. Entitat Fundadora
1. L’Entitat Fundadora és la Congregació Germanes Carmelites de la Caritat, Província Vedruna d’Europa.
2. L’Entitat Fundadora fixarà els criteris bàsics educatius-pastorals perquè la Fundació mantingui el carisma educatiu Vedruna de manera contínua en el temps i doni fidel compliment a les finalitats fundacionals.
3. Les competències de l’Entitat Fundadora seran exercides per aquesta o per aquella o aquelles institucions que li succeeixin en l’exercici de les mateixes d’acord amb el que assenyala el present article.
4. L’Entitat Fundadora podrà cedir les competències que té reconegudes en els presents Estatuts a una altra entitat, el que inclou la facultat de cessió d’aquestes facultats. Si es produís l’extinció d’una entitat sense haver cedit les seves facultats, passaran per aquest ordre a) a la cedent, b) a la Congregació Germanes Carmelites de la Caritat, c) a altres fundacions amb el caràcter propi o orientació de la Congregació Germanes Carmelites de la Caritat constituïdes per a l’àmbit educatiu
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tota expressió continguda en els presents estatuts i en qualsevol document de la Fundació que defineixi un càrrec, activitat o condició, és i serà utilitzada en el sentit comprensiu de les persones de tots dos sexes.

Ves al contingut