Són flexibles, obertes i customitzables. Així han presentat un equip de professors de les escoles Vedruna les 12 situacions d’aprenentatge que han elaborat per poder treballar els ODS a les optatives de Batxillerat. Uns recursos que han donat a conèixer aquest dilluns en un webinar emès en directe des de la seu de la Fundació Vedruna Catalunya Educació.
La proposta, que busca la participació dels joves, està pensada per a les matèries optatives de 2n de Batxillerat d’acord amb el nou decret LOMLOE. En concret es tracta de la creació de situacions d’aprenentatge que tenen com a punt de partida l’art: “Pensem que els joves són unes generacions de la imatge”, ha apuntat Montse Jiménez, membre de l’equip ODS Catalunya i directora pedagògica de l’escola Vedruna Prats de la Carrera – Palafrugell. I hi ha afegit: “Incorporar l’art ens ha permès fomentar l’esperit crític i treballar les desigualtats, el conflicte, les injustícies i l’energia no contaminant”.
Totes les activitats proposades tenen com a objectiu promoure el compromís actiu dels joves en un model de societat més sostenible, inclusiu i equitatiu. “Volem que els joves surtin fora, coneguin les problemàtiques socials de fons i se sentin part d’aquest canvi”, ha apuntat Patrícia Lopes, coordinadora de batxillerat i professora de matemàtiques de Vedruna Palamós.
Els materials estan disponibles des d’aquesta setmana en obert i sense cost a l’espai web vedrunaods.cat De caràcter transversal, estan ordenats en tres grans blocs: entorn sostenible, pau, justícia i corresponsabilitat; i població i prosteritat. “Són un punt de partida; una de la riquesa d’aquests materials és que els docents se’ls puguin anar fent seus i puguin anar creixent”, ha apuntat en aquest sentit Marta Ricart, directora general de Vedruna Escorial Vic i professora de Biologia d’aquest centre.
L’equip de treball de Vedruna que ha fet possible tenir a punt les propostes a l’inici de curs el conformen també els professors Carol Reina, de Vedruna Girona, Olga Tabares de Vedruna Malgrat de Mar, Marta Colomer de Vedruna Vall Terrassa, Carles Cervelló de Vedruna Gràcia, Maribel Berrocal de Vedruna Sagrat Cor de Tarragona, Glòria Pastor de Vedruna Tàrrega i Oscar Puigarnau de Vedruna Balaguer; i han estat coordinats per l’equip ODS de Vedruna Catalunya, amb Pep Paunero i Mario Mercader.
L’elaboració d’aquests materials per a Batxillerat se suma al recorregut que les escoles Vedruna ja han traçat amb l’horitzó de l’Agenda 2030 que marquen les Nacions Unides. El curs passat ja van presentar un itinerari pedagògic sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible. I també van convocar el mes de març a Vic prop de 1.300 persones al Global Camp, una mostra de 66 experiències educatives per treballar hàbits i lluitar per la justícia social.
Podeu veure el webinar aquí: