Amb el nom d’Edu Virtual Challenge, les escoles Vedruna han posat en marxa un projecte d’innovació sobre l’ús de la realitat virtual a Educació Primària, ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. Es tracta d’una iniciativa pionera en la creació d’experiències immersives per a aquestes etapes. La xarxa de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, amb presència arreu del país, aposta per la tecnologia amb sentit, a partir d’una metodologia basada en el joc i amb el valor de l’aportació social a favor dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Aquest primer trimestre de curs 260 docents han començat la formació per conèixer les possibilitats d’aquesta nova tecnologia al servei de l’educació. L’objectiu és capacitar-los per desenvolupar situacions d’aprenentatge amb el component de la realitat virtual i que responguin a l’Agenda 2030 que marquen les Nacions Unides. Una peculiaritat que enforteix l’expertesa de les escoles Vedruna en l’àmbit dels ODS.
Els projectes resultants es faran públics i estaran disponibles de forma gratuïta a partir del 15 d’abril. En aquesta data se celebrarà el Virtual Global Camp, una fira permanent en entorns immersius del Centre de Blockchain de Catalunya (CBCat). L’accés als continguts pedagògics, tant de la fira com l’espai formatiu del professorat al metavers, estarà obert a tota la ciutadania. Són espais immersius multiplataforma i universalment accessibles, i estan pensats per poder-hi interactuar no només des d’un visor de realitat virtual, sinó des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet, ja sigui un ordinador o una tauleta digital.
“Volem ser un referent en el bon ús d’aquestes tecnologies emergents i ajudar tothom a treballar amb els ODS”, apunta Marta Oliva, directora de Vedruna Girona. Junt amb Manuel Zarza, mestre de Vedruna Sagrat Cor de Tarragona, tots dos coordinen l’Edu Virtual Challenge. A l’octubre van presentar la iniciativa en el marc de la Gira de Transformació Digital de Centres Educatius que promou la UOC.
Innovació tecnològica amb sentit, per a millorar l’aprenentatge
“Amb un projecte innovador i una tecnologia emergent en el món educatiu, no podem utilitzar una metodologia tradicional”, diu Marta Oliva. Per aquesta raó “totes les activitats d’aquesta formació són gamificades i els reptes que plantegen es resolen a través del joc”. Així, aquest món de realitat virtual en què s’estan formant mestres i professorat compta amb vídeos 360º, laberints i minijocs, entre d’altres. Es tracta d’una formació de 70 hores equivalents a un B2, que capacita en Competència Digital Docent.
El projecte Edu Virtual Challenge està finançat per les ajudes Next Generation de la UE i ha estat valorat com un dels millors projectes d’entre els 75 projectes presentats en la mateixa convocatòria d’Impuls digital a l’educació del Departament d’Educació. En la fase de formació, les escoles Vedruna reben el suport d’Invelon, que proveeix de 255 visors (14 per centre), a més d’ordinadors per programar les situacions d’aprenentatge i facilitar l’enregistrament de vídeos 360º. Segons apunta Manuel Zarza, “la Fundació ha elaborat un decàleg per fer un bon ús d’aquestes eines, atenent les recomanacions del fabricant dels visors, la legislació vigent, l’edat i maduresa de l’alumnat, així com també consideracions ètiques”.
A hores d’ara són 18 les escoles Vedruna de Catalunya que es troben en la fase d’investigació. Totes parteixen sempre de l’aplicació de la tecnologia amb sentit: “La llançadora digital és una eina per explorar i millorar l’experiència d’aprenentatge dels alumnes, i perquè aquest aprenentatge sigui més significatiu”, explica Manel Salas, responsable de l’àrea de Pedagogia i Innovació de la Fundació Vedruna Catalunya Educació.